כבר לא צריך לפחד מהחושך – מדריך להורים

כבר לא צריך לפחד מהחושך - מדריך להורים בלוג-קו0ט לוקו0ט

נהוג לחשוב שרק ילדים פוחדים מהחושך ואף מייחסים לכך סיבות לא נכונות, אבל מדובר אחרי הכל בטעות נפוצה. למה אנשים נוטים לפחד מהחושך, אילו יתרונות קיימים בחושך, אילו חסרונות קיימים באור ואיך גורמים לילד שמפחד מהחושך לישון טוב? כל התשובות בכתבה שלפניכם

נהוג לחשוב שפחד מהחושך הוא דבר שלילי שיש להיפתר ממנו, אבל לא רבים מודעים לעובדה, שמדובר אחרי הכל, במנגנון טבעי – עם מטרות חיוביות. מאז ומעולם ייצג הפחד מהחושך את המין האנושי. נדיר למצוא בעל-חיים אחר ש”מפחד” מהחושך, מסיבה פשוטה: בעלי-חיים ניחונו בראיה חדה ו/או כזו שמאפשרת להם להסתגל לתנאי שטח שונים בהתאם ליכולתיהם ולשעות פעילותם.

מה מייצג החושך?

החושך מייצג את ה”לא נודע”, מכיוון שמדובר במציאות חסרת אור. חוש הראיה הוא חוש מרכזי התורם רבות לתפיסת המציאות שלנו. כאשר  אין אנו רואים דבר מה, מתוערר לנו ספק לגביו ובמקרה זה אין תפיסת המציאות שלנו שלמה בהעדר התבוננות מאפשרת. במילים אחרות: כל אדם אוהב לדעת מול מה הוא ניצב או מול הוא עתיד להתמודד. כיוון שכך, עוד מראשית ימי האנושות, תמיד ייצג החושך, מעבר לדבר בלתי נודע המהווה חששות, סכנה ואסון אפשריים. בעולם מודרני המלווה בתאורה בכל מקום אפשרי ובכל שעה אפשרית, קצת קשה לנו להבין למה שחושך יגרום לנו להרגיש סכנה, אך ניתן 2 דוגמאות כדי להדגים את העיקרון הזה:

  1. השאירו את הטלפון בבית – וצאו לטיול. אתרו פרדס או חורשה בלתי מוארים והתחילו ללכת. בדקות הראשונות אתם עלולים לא לחוש דבר, אך עם ההליכה וההתרחקות, תוכלו להבחין שאתם לבד. בשלב זה סביר להניח שתתחילו להרגיש פחד.
  2. ילדים – אף אדם לא חינך או לימד ילדים שחושך זה דבר מפחיד. אצל ילדים מדובר בדבר טבעי לחלוטין. כבו את האור (באמצע פעילות) והם עלולים לפחד ללא כל סיבה הנראית לעין.

לסיכום, הפחד הוא רגש מאד שורשי הטמון באדם, וכנראה שיש לו סיבה שבגינה אנשים מפחדים.

 

 

פחד מחושך: ילדים לעומת מבוגרים

חשיכה מוחלטת, אנו לוקים בסוג של “עיוורון זמני”. אף אדם לא אוהב “לאבד שליטה” על עולמו. גם תינוק בן כמה חודשים – אם תכסו לו את העינים הוא ינסה לזוז (הוא לא מסוגל למנוע אתכם מכך) כדי להימנע ממצב בו הוא לא רואה. אם נחזור אלפי שנים אחורה, נוכל רק להסיק שדורות שלמים של בני אדם, למדו למה יכול להביא החושך ואילו סכנות חמורות טמונות בו: עם שקיעת החמה, העולם הפך לשחור, נטול אור, כאשר בימים מסויימים הירח עוד היה מסוגל להאיר מעט, אך גם בזה לא היה די. חיות רבות, יוצאות עם ליל לצוד את טרפן. יש להן חוש ראיה מפותח, חוש ריח, זריזות ואת היכולת לראות ולא להיראות. אדם שהיה נקלע לחיה כזו, היה מתקשה להתמודד מולה או לברוח ממנה. קשה להילחם במשהו כשלא רואים אותו, בדיוק כמו שקשה לברוח כאשר הדרך לא ברורה מספיק.

כנראה ש”למידה” זו, עברה בתורשה התת-מודעית של המין האנושי, ומני אז, כולם מפחדים מהחושך, ברמה כזו או אחרת. אך בעולם מודרני, נראה שעדיין נשארנו עם הפחד מהחושך, ונשאלת השאלה, מה באמת מפחיד אותנו:

  • ילדים –  “מאבדים” את כל העולם המוכר להם כשהם נפגשים בחושך. עצם ידיעה זו, גורמת להם להרגיש פחד. כמו כן, כוח הדמיון של הילדים אינו מפותח כמו שחושבים, אך הוא די דומיננטי בתפיסת עולמם ובתהליך הסקת מסקנות/קבלת החלטות. ילד שנתקל בחושך, יכול לדמיין את הדברים הגרועים שיעלו בדמיונו: גנב, מפלצת, שדונים או בעל-חיים אחר ששוהים באותו המקום. ילדים לא מדמיינים, אלא חיים את זה כמעט כמו חוויה חושית.
  • מבוגרים – הליכה בסמטה חשוכה למשל, תעורר אצלנו אסוציאציות לא נעימות שמקורן בכל החוויות והידיעות שצברנו בחיים (גם על בסיס קריאת עיתונים, חדשות, שמיעת סיפורים וכדו’). חוויות אלו, יכניסו אותנו לדריכות מסויימת – נחצה את הסמטה בזריזות, אך לא נאבד עשתונות.

אלו ההבדלים העיקריים בין ההתייחסות לחושך אצל המבוגרים לעומת הילדים. אך מה עושים כאשר הילד מפחד, איך מתמודדים ואיך מרגיעים?

 

 

קווים מנחים לטיפול בפחד מחושך אצל ילדים

הפחד מהחושך מתחיל אצל ילדים בד”כ בגילאים 4-6, למרות שידוע שקיימים ילדים שיפחדו מהחושך בגיל מוקדם יותר. הכלל הוא כזה, ככל שהדמיון מתפתח ומודעות לגוף ולסכנות קיימת, כמו לתפיסת העולם ולתפיסת הכוחות שבו (טובים-רעים, בני אדם-בעלי חיים וכדו’) – כך תיתכן האפשרות הבלתי נשלטת, לכאורה, לפחד מהחושך ולפחד מהסכנות “הבאות” איתו.

כדי לסייע בהתמודדות עם הפחדים צריך להבין כמה דברים:

  • הילד הוא זה שבסופו של דבר יצטרך להתמודד עם הפחד והידיעה האמיתית/הכוזבת – אל תעשו לו את כל העבודה, אל תתגברו בשבילו ואל תרצחו בשבילו מפלצות.
  • אם ברצונכם לטפל בבעיה – אל תטפלו בה רק כשהיא מתגלה – עליכם מוטלת החובה לסייע לילד גם בשעות עירות, לשוחח איתו, לדובב איתו – אפילו בשעות היום. ע”י כך העזרה שלכם וההכנה שלכם תהיה הרבה יותר אפקטיבית
  • איתור הבעיה – אם לא תדובבו את הילד, לעולם לא תדעו מה מפריע לו באמת, ומה בעצם מתרחש לו בראש.
  • אם ברצונכם לפתור את הבעיה – ולעזור לילד שלכם ללמוד ולהתגבר ולאחוז בתפיסה אמיתית ומציאותית, אל תספקו פתרונות “פלסטר”, שאינם קשורים לבעיה או לפיתרון אמיתי. נסו תמיד לגעת בבעיה ולתת פיתרון הקשור לבעיה. הורים נוטים להציע ממתקים, “לזרום” עם הילד (כמו לבקש מהמפלצת לצאת מהחדר) וע”י כך משרשים אצל הילד תפיסות מוטעות. בהקשר לזה, גם שינה עם ההורים אינה פיתרון הולם.

 

איך מתמודדים עם פחד מהחושך אצל ילדים?

זכרו מעל הכל, שמדובר בתופעה בריאה, טבעית ונורמלית. אל תאבדו עשתונות, אל תתיאשו ואל תתעצלו להפשיל שרוולים – כדי לעזור באמת לילדיכם. אז איך באמת אפשר לעזור לילדים כדי להתמודד בגבורה עם החושך?  קיימות מספר דרכים לטיפול בבעיה:

  1. אין שום פיתרון שלא יתחיל בשיחה עם הילד – כל אחד לפי גילו ולפי רמתו. אם לא תבינו מה עובר לו בראש לא תדעו במה “לגעת” ולמה לא להתייחס.
  2. תרגול – ניתן “לתרגל חושך” בצירוף הסברים-שכליים-תפיסתיים: עשו זאת בהדרגה. אפשר להתחיל באור יום, למשך זמן מסויים/רמות מסויימות של חושך, עם שהיה של ההורה וכדו’. לאחר מכן, אפשר לתרגל זאת בלילה.   חשוב מאד להסביר בכל שלב, מה קורה ומה לא קורה. מה יש בחדר ומה אין בחדר. אצל ילדים, כשהאור נכבה, המציאות משתנה. חשוב להסביר לילדים שהמציאות היא אותה מציאות ושהשינוי היחידי הוא נושא התאורה.
  3. גיוס חוויתי – בשיטה זו משתמשים בשני אלמנטים חשובים: גיוס – מגייסים את הילד ואת כוחותיו (מעין סוג של שיתוף פעולה) לפתור את הבעיה בעצמו, אך בליווי מבוגר.   האלמנט השני הוא ה”חוויה” – אין כמו משהו חווייתי, נעים וכיפי כדי להרוויח עוד כמה דברים על הדרך, חוץ מהתמודדות בגבורה עם החושך. דוגמה לשיטה זו, נדגים בהמשך בהרחבה.
  4. פשרה – מכיוון שגם בעולם המבוגרים “פשרה” זו קיימת ומכיוון שאין שום הכרח לישון בבית מוחשך לחלוטין מסיבות ידועות (אף אחד לא רוצה להיתקל במשהו ולמעוד באמצע הלילה, כשהוא קם לשתות מים), נהוג להאיר חדר סמוך באור או לספק פיתרון כמו מנורת לילה וכדומה.  פיתרון זה יכול להועיל אך יכול להזיק ברמות קשות – ועל כך נסביר בהמשך.

אז הכל מתחיל בשיחה, ואפשר להתמודד עם החושך כעובדה שיש להתגבר עליה או שאפשר לסלק אותו מעט ולהחדיר קצת אור לחדרי הילדים. איך שלא יהיה, ההסברה פה עובדת חזק: חושך הוא לא משהו שאמור להגביל אותנו, לא בשעות ערות ולא בשעות שינה. אך האם שינה עם אור הוא פיתרון ראוי ומהן ההגבלות שחלות על פיתרון זה? רוצים לדעת – המשיכו לפסקה הבאה.

 

ישנים עם אור?  חבל מאד!

גם אם נראה ש”פשרת-האור” היא פיתרון טוב, כדאי לקחת אותה בערבון מוגבל, ואם כבר מקיימים אותם (אם נוח לכם לישון עם מעט אור), אז צריך להיות מודעים ולנהוג בה בזהירות. מחקרים רבים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על נזקים אפשריים הקשורים לחשיפה לאור במהלך שעות הערב ושעות הלילה – במהלך השינה ואף לפניה. נביא כמה נזקים אפשריים:

  • אור מפריע לנו לישון – לפי מחקר שנערך בדרום קוריאה, נמצא כי אנשים הישנים עם אור ישנים פחות טוב והשינה שלהם פחות איכותית.(למשל, התגלה שגם אנשים שנראים ישנים, בחדר מואר – מתברר כי המוח נשאר “ער”).
  • דיכוי מלטוניןמחקר אחר שנערך, מצא כי חשיפה לאור לפני שינה, יכול לדכא את הפרשת הורמון המלטונין בכ-22%. תפקיד המלטונין הוא לאותת לגוף ש”עכשיו לילה”, והוא אחראי גם לעייפות, לשעות השינה השלנו – מכאן נגזרת השפעתו הישירה על איכות וטיב השינה.
  • השפעה על המצב הנפשי  – תתפלאו, אבל יש קשר בין רמות האור אליהם אתם נחשפים במהלך שעות השינה לבין מצבי רוח משתנים ודיכאון. המחקר הוכיח כי פגיעה בתפקוד המלטונין, יכולה להביא בסופו של דבר לחשיפה מוגברת של השפעות על המצב הנפשי.
  • ה”שעון הביולוגי” עוזר לנו להישאר בריאיםמחקרים מצאו כי תפקוד לקוי של ה”שעון הביולוגי” יכול להיות מופר אם אנו נחשפים לאור. הסכנות אליהן אנו חשופים יהיו: סכרת, מחלות לב והשמנה.

קיימים מחקרים נוספים שמצביעים על בעיות נוספות בחשיפה לאור, אך בשלב זה, די לנו בכך.

 

 

 

 

תאורה נמוכה לחדרי-שינה ולכל חדר אחר בבית

בין אם מדובר בחדר שינה של הילדים, המסדרון או חדר השינה של ההורים,  אפשר בקלות לאפשר אור “קטן” וחלש בחדר, ולאפשר תאורה מינימאלית שתוכל להרגיע את הילדים, וגם את המבוגרים שביננו במקרה ותרצו לקום באמצע הלילה, כדי לשתות או ללכת לשירותים – לצאת בשלום ולחזור בשלום – מבלי להיתקע בחפצים, לשבור אותם או את העצמות ח”ו. נביא לפניכם מספר פנסים או מנורות לילה, מהם תוכלו לבחור (לקט מדגמי בלבד!) – ואת כולם תוכלו למצוא ממש כאן:

 

נורות לילה - ניידת, נדלקת במגע  מנורת לילה מחליפה צבעים לחדרי ילדים חדרי שינה לוקו0ט  מנורת לילה מחליפה צבעים לחדרי ילדים חדרי שינה לוקו0ט     מנורת לילה מחליפה צבעים לחדרי ילדים חדרי שינה לוקו0ט      מנורת לילה מחליפה צבעים לחדרי ילדים חדרי שינה לוקו0ט  

 

קיימות עשרות דוגמאות ודגמים – לילדים, מבוגרים, תאורה משתנה או תאורה רגילה, עם או בלי הטענה לסמארטפון. מקווים שתמצאו משהו שמוצא חן בעינכם.

חוששים מנזקים אפשריים כתוצאה מחשיפה לאור במהלך שעות השינה. המשיכו לפסקה הבאה

 

 

 

 

 

איך להימנע מאור מסנוור בחדר השינה שיכול להזיק מבחינה בריאותית

נסייג ונאמר, שאם אתם חשים שאחרי הכל, מדובר באור שהוא “מסנוור”, וכזה שמפריע לכם לישון, מומלץ להפעיל את אותה תאורה במקום בו כמות האור תרד משמעותית. קיימות מספר שיטות, נביא כמה לפניכם:

  1. הצנעת התאורה – מאחורי חפץ אחר, מתחת למדף וכדומה – ע”י כך שום אור לא יגיע אליכם ישירות ותקבלו תאורה ממש חלשה בחדר. לא פוגע בשינה ולא בבריאות.
  2.  מדבקה – תוכלו ליצור מיסוך לאור ע”י הדבקת מדבקה שקופה או אטומה – על חלק מגוף התאורה. כך בעצם תוכלו להחליש את התאורה הנפלטת ממנורת הלילה שלכם. אם מדובר במדבקה שקופה וצבעונית, תוכלו אף להפיק צבעים מעניינים ממנורת הלילה שלכם.
  3. הכנת מנורת לילה מותאמת אישית –  קלה להכנה, מעוצבת ודורשת זמן והשקעה – אבל שווה את כל זה – ואפילו הכנו לכם כתבה מיוחדת בשביל זה.

הערה חשובה: הדוגמאות הנ”ל מתייחסות אך ורק לנורות לד חלשות, בהם אין סכנה של פליטת חום/ סכנת התלקחות.

 

גיוס חווייתי – הורים וילדים פותרים בעיות ביחד

בין אם הילד שלכם מפחד מהחושך, ובין אם לא – תמיד נחמד להכין משהו ביחד. אם הוא אכן פוחד מהחושך, אז הרווחתם שני דברים: הילד למד שעל הדרך, עם התמודדות עם הבעיה אפשר גם להנות; הדבר השני שהרווחתם הוא – המנורה המגניבה שהכנתם. איך מכינים את המנורה – אז בשביל זה הכנו לכם כתבה מיוחדת, מלווה בתמונות: “מנורת לילה מעוצבת – מדריך הכנה להורים וילדים. מדובר כמובן בתאורה שתוכלו להציב בכל חדר בבית, גם בחדרי תינוקות. תאורה חלשה ומעוצבת לפי בחירה. מקווים שתפיקו את המירב מכתבה זו ומהמדריך שהכנו, וזיכרו, בעיות שנפתרות בכיף הן הרבה פחות טראומטיות והפיתרון המופק מהן שווה הרבה יותר 🙂

 

 

 

 

 

עיצוב - בלוג-קו0ט

פתוחים להצעות

הרבה אנשים פונים אלינו בשאלות – לגבי מוצרים שהם מחפשים בנרות או לגבי רעיון שהם רוצים לעשות אך לא יודעים איך. למשל, הכתבה הזו צמחה משאלה שנשאלנו –  איך מתמודדים עם ילדים שמפחדים מהחושך, האם יש לנו מה לומר על כך ומה יש לנו להציע? כמובן שלא נשארנו אדישים – הכנו כתבה ואפילו מדריך לפעילות יצירה כיפית שאפשר להכין, הורים וילדים ביחד (את המדריך תוכלו לראות כאן). אם יש לכם רעיון מהפכני, אם חוויתם קושי במציאת מוצר / חומר מסויים או שסתם לא בא לכם להוציא מלא כסף בארץ על מוצרים יקרים שניתן להשיג בחצי מחיר ופחות ע”י קניה באינטרנט והזמנה מחו”ל –  ה”סוכן החכם”  מיועד בדיוק בשבילכם. מה זה ה”סוכן החכם” ואיך זה קשור אלינו ואליכם בדיוק?

ה”סוכן החכם”, הוא בעצם מערכת להגשת בקשות – פשוטות, קלות או מורכבות – לכל מיני דברים שאתם מנסים להשיג בכלל – מבחינת זמינות – או מבחינת מחיר, כחלק מהמלחמה ביוקר המחיה. פנו אלינו ב”סוכן החכם”  , כיתבו לנו בפירוט ובקצרה, באופן ברור, מה אתם מחפשים – ונעזור לכם למצוא כל דבר. אהה, כן…. ואולי גם נכין על זה איזו כתבה :). מחכים לכם…

אז עד כאן להיום, ואנו כולנו תקווה – שתצליחו לישון שינה עריבה ומלאה בבריאות, וכמובן, שתדעו תמיד שגם בחושך יש טוב!

כתובת מקוצרת: https://lowc0st.co.il/P6Q

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

error: תוכן מוגן